Andrea Palladio och Palladios Vicenza

Basilica Palladiana, 1546. En upprepning av Serliana eller Serliomotivet, en rundbåge, symmetriskt flankerad av två ljusöppningar. Bågen och sidoöppningarna är avgränsade med kolonner eller pilastrar under ett mindre entablement. Serliomotivet är ett återkommande uttryck i Palladios tidiga arkitektur och används här för att skapa en elasticitet i den yttre fasaden eftersom den är byggd utanpå en äldre inre. Se skillnaden i bredden på sidoljusöppningarna mellan det högra och det vänstra serliomotivet. Byggnaden uppfördes 1561-1614.

Det finns kanske ingen västerländsk arkitekt i historien som varit så inflytelsefull på eftervärlden som Andrea Palladio, i varje fall ingen vi känner namnet på. Över hela västvärlden har det byggts hundratusentals hus med fasader under tempelgavelpediment med Pilastrar eller engagerade kolonner i kollossalordning och symmetriskt placerade fönster rytmiskt varierade med frontoner och segmentbågar. Allt i princip ärvt efter Palladios tolkningar av den klassiska arkitekturen.

Andrea Palladio (1508-1580) var den sista i en lång rad av renässansens stora arkitekter och även om han var sin egen stod han på axlarna på jättar som Bruneleschi, Bramante och Michelangelo, från vilka han ärvde renässansarkitekturens betoning på regelbundenhet och delen förhållande till helheten. Han var också den sista av de stora traktatsförfattarna där Alberti och Serlio föregått honom. Inte minst Serlios illustrerade traktat skulle inspirera Palladio till att skriva det arkitekturtraktat  – Quattro Libri dell’ Architettura – som skulle få allra störst spridning av de tre.

Palladio föddes i Padua 1508 under namnet Andrea di Pietro della Gondolla. Namnet Palladio fick han först vid trettio års ålder av sin mecenat Greve Giangiorgio Trissino som en anspelning på Pallas Athenas visdom. Palladio var stenhuggare till yrket och hade börjat i yrket redan vid tretton års ålder i Padua men flyttat till Vicenza 1424 där han i 14 år kom att gå i lära hos Giovanni da Pedemuro och Girolamo Pittoni.

Palladios tidiga arkitekur spretar åt olika håll, antagligen under intryck av Bramante, Brunelleschi och Raphaels assistent Giulio Romano. Palazzo Porto 1544, men ännu mer Palazzo Thiene i Vicenza påbörjat av Giulio Romano och ombyggt av Andrae Palladio 1544 bär exempelvis tydliga drag av Bramantes kraftiga rusticeringar som han uttryckte dem i Raphaels hus. Och Basilica Paladiana (1549) är en lång repetition av Serliomotiv. Men i början av 1550-talet mognar Palladios uttryck plötsligen. I Palazzo Chiericati (1550) känner vi otvivelaktigt igen den stil som skall bli Palladios signum och varieras under hela 1560- och 70-talen i klassiska verk som Villa Capra (Rotonda) (1567) , Palazzo Thiene Bonin Longare (1572) och Palazzo Valmarana (1565).

Allt som allt kommer Palladio att rita ett 20-tal palats och monument i själva staden Vicenza och ytterligare ett 20-tal villor på landsbyggden runt om i Veneto vilka idag ingår i det palladianska världsarvet Veneto. Kanske beror Palladios storhet på att han föddes vid rätt tid och bosatte sig provinsiellt. Möjligen skulle han i Rom haft svårt att mäta sig med Michelangelo och den manierism som utvecklades där. Och i Florens hade hans plebejiska ursprung uteslutit honom ur de patriciska akademierna. Men Vicenza var provinsiellt och någon större åtskillnad av klasser gick inte att upprätthålla.

1570, eller möjligen 1571 flyttar Palladio med sin familj till Venedig. Följande år förlorar Palladio båda sina söner och verkar därefter ha levt ett mer tillbakadraget liv. Han ritar fortfarande, men få av hans ritningar blir förverkligade så som avsetts. Förutom Palladios starka formspråk gjorde hans förmåga att anpassa material och teknik till uppdragsgivarnas plånböcker att han blev en väl anlitad arkitekt. Med hans arkitekturtraktat kom ritningar och formspråk att spridas över europa in i flera olika förgereningar av palladianism där vi har anledning att återkomma inte minst den holländska palladianismen, den brittiska- och den amerikanska paladianismen – den så kallade ”Federal Style”. 

© Jesper Sundelöf, 2024


Palazzo Thiene 1546-1550, har arkitektoniskt ingen koppling till Norditalien utan lutar sig i sin helhet på Giulio Romanos arkitektur från Rom och Mantua. I princip samtliga drag kan man hitta i Romanos Palazze del Tè och Palazzo Ducale. Troligen har Giulio Romano haft ett direkt inflytande på arkitekturen i form av att han ritat och Palladio senare anpassat. Giulio Romano kontrakterades för bygget 1542, med Palladio som stenhuggarmästare, men Romano dog redan 1546 varpå Palladio troligen tog över huvudansvaret för det arkitektoniska arbetet.
Palazzo Porto 1542-1552, är uppfört i en stil som ligger mycket nära både Bramante och Rafaels romerska arkitektur med två våningar plus attica-våning, bottenvåning med rusticering, engagerade kolonner, höga fönster samt fönsterpediment med växelvisa frontoner och segmentbågar. Det fokus på horisontalitet i fasaderna över axial symmetri man kan se i Palazzo Porto kommer bli ett signum för Palladios palatsarkitektur i de trånga gränderna i Vicenza.
Palazzo Chiericati 1550-1580, markerar det definitiva brottet med den eklekticism som Palladio tillämpad under sina tidiga år. Palazzo Chiericati är definitivt hans egen skapelse. Palatset är uppfört vid en öppen yta och byggnaden har en uttrycklig horisontalitet vilken ligger närmare många av Palladios villor snarare än den vertikalitet som krävdes längs Vicenzas trånga gator.
I Palazzo Valmarana, 1565, kan vi tydligt se hur Palladios egen stil har mognat. Den höga bottenvåningrusticeringen finns inte längre kvar och för första gången ser vi pilastrar i kollossalordning på ett palats, något som kommer att repeteras i den holländska palladianismen när den vandrar norrut, bland annat i det svenska riddarhuset. Kollossalpilastrarna ökar byggnadens vertikalitet, ett kraftfullt uttryck bland de trånga gränderna. Byggnaden har ibland kallats maneristisk på grund av de brott som görs i rytmiken, bland annat övergången från kollosalordning till en-våningspilastrar i byggnadens hörn (se höger i bild) Vi kan också se att kollossalpilastrarna ligger utanpå lägre pilastrar i ett försök att accentuera djup. Att beteckna Palladio som manerist skulle dock vara att lägga ett epitet på denna arkitekt som skulle vara främmande för honom själv. Hade man frågat Palladio själv skulle han antagligen anse att den manerism som bland annat Michelangelo kom att stå för var grotesk.
I Villa Almerico Capra, 1566-1591, bättre känd som Villa Rotonda straxt utanför Vicenza ser vi den mogna Palladiska villaarkitektur som kommer spridas över hela västvärlden under de kommande 200-åren.

Vidare Läsning

Ackerman, James (1966), Palladio. London.

Palladio, Andrea (1965), The four books of Architecture. New York.

Etiketter:

Lägg till en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *