Le Tonkinois – Fernissan från Tonkin

Le Tonkinois, Vietnamesisk fernissa från Frankrike.

Tonkin var från 1887 fram till 1954 den allra nordligaste delen av Franska Indokina. Idag är det istället den nordligaste regionen i den fria staten Vietnam. Det var här Vietminh växte fram i opposition mot den franska ockupationen och det var här slaget vid Dien Bien Phu en gång stod. Och det var här som enligt legenden Le Tonkinois fernissa uppstod.

I Tonkin skall det långt innan fransmännen dök upp, funnits en lång tradition av pressning av tungolja till hartsbaserade fernissor för träbehandling. Enligt traditionen skall dessa oljor varit särskilt väl lämpade för det fuktiga klimatet något som franska ingenjörer och hantverkare skall blivit medvetna om och sett potentialen i. Men säg den koloniala produkt som av européer ansetts tillräckligt bra för att skyddas från klåfingriga ingenjörer. Den koloniala historien låter berätta att franska tekniker arbetade tillsammans med vietnamesiska hantverkare för att utveckla ett förbättrat recept som kombinerade europeiska och asiatiska traditioner och skapade en fernissa som även klarade att möta europeiska klimatförhållanden. Resultatet skall ha blivit Le Tonkinois fernissa, en produkt som blev bättre än både den europeiska linoljefernissan och den traditionella vietnamesiska tungoljan. Jojo, tillåt mig att upprätta en hälsosam postkolonial skepsis gentemot den historien! Faktum är nämligen att tungolja exporterats från Kina till Europa ända sedan 1700-talet och att tungolja använts för impregnering av trä i Kina åtminstone sedan 400-talet för Kristus. Och lin, Le Tonkinois huvudingrediens, som vi gärna tror är en typiskt europeisk växt, har i årtusenden odlats i Asien. Man har med andra ord haft gott om tid att experimentera med olika oljeblandningar långt innan fransmännen kom och ”uppfann” Le Tonkinois.

Oavsett hur det verkligen förhåller sig med ursprunget till Le Tonkinois så har denna fernissa nu producerats i Frankrike och sålts av samma familj sedan 1906. Under det tidiga 1900-talet blev Le Tonkinois ett viktigt varumärke för marinindustrin och möbelindustrin. Den användes flitigt för att skydda träbåtar, däck och möbler, där dess elastiska och vattenavvisande egenskaper gjorde den uppskattad. Den höga kvaliteten och hållbarheten bidrog till att den snabbt fick ett rykte om att vara en av de bästa fernissorna på marknaden och har bland annat varit den franska flottans officiella fernissa i över 100 år. I brist på eventuellt ännu bättre rent asiatiska fernissor så tycker även jag att Le Tonkinois är den bästa klarfernissan som existerar på den europeiska marknaden och är den fernissa jag använder både för marina applikationer och på ädelträfönster som skall ha en trären yta. Jag använder även Le Tonkinois som rostskyddsbehandling på plåt och gjutjärn som inte skall målas.

De huvudsakliga ingredienserna i Le Tonkinois består av:

  1. Linolja är huvudkomponenten i Le Tonkinois och utgör cirka 70% av fernissan. Denna naturliga olja utvinns ur linfrön och är känd för sina goda egenskaper när det gäller att penetrera träytor och bilda ett skyddande lager. Linolja härdar när den utsätts för syre, vilket gör att den bildar en hård, skyddande hinna över ytan.
  2. Tungolja (kinesisk träolja) utgör cirka 30% av Le Tonkinois. Denna olja, som utvinns ur fröna från tungträdet (Vernicia fordii), bildar en elastisk och vattenavvisande hinna när den torkar, vilket gör den idealisk för fuktutsatt trä och marina tillämpningar. Det faktum att tungoljan polymeriseras snabbare än linolja gör den i vissa sammanhang mer praktisk än en ren linoljefernissa.
  3. Harts: Naturliga hartser tillsätts för att ge fernissan dess hållbarhet och glans. Dessa hartser hjälper till att skapa en slitstark yta som tål både fysisk påverkan och exponering för väder och vind. De bidrar också till den glansiga ytan som är karakteristisk för Le Tonkinois fernissa.
  4. Sickativ är ett torkmedel som hjälper till att påskynda härdningen av oljorna i fernissan. Även om sickativen är syntetiska, används de i små mängder för att säkerställa att produkten torkar inom ett rimligt tidsspann, vilket gör att den kan användas praktiskt i hantverk och industri.

Jag är egentligen inget stort fan av importerade asiatiska produkter, när det finns rimliga lokala alternativ. Men i fallet Le Tonkinois tycker jag den bärnstensfärgade kulören, drygheten, livslängden och den korta torktiden motiverar att gå över ån efter vatten när det kommer till oljor för utvändiga applikationer. Invändigt tycker jag dock att mer traditionella svenska fernissor gör sig bättre.

Le Tonkinois appliceras med pensel, roller eller som spray. Torktiden är cirka 24 timmar varefter ytan kan slipas lätt och ett nytt lager appliceras. Underarbete kan göras genom att impregnera en ren träyta med Le Tonkinois Bio Impresson för ökat fuktmotstånd och längre livslängd. Fernissan kan även brytas med naturliga pigment. Glansen är naturligt hög, men kan mattas med hjälp av Le Tonkinois Gelomat vid behov.

Etiketter:,

Lägg till en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *